Limoen schrijft raak

Kleur bekennen

 

Stel, je moet kiezen. Waar voel jij je dan het prettigst bij:

 

1. uitdaging

2. plezier

3. rust (harmonie)

4. perfectie

 

Misschien herken je jezelf in meerdere voorkeuren, maar er springt er vast eentje uit. Als je drijfveren van je klanten kent, komt dat van pas in je communicatie. Want zwart-wit gezegd bestaan er vier typen mensen die ieder op hun eigen manier communiceren. En dus ook anders lezen.

 

Door de juiste golflengte te pakken, krijg je de zelfverzekerde, enthousiasteling, supporter en analyticus in actie. Speel daarop in met aansprekende schrijfstijlen en je teksten hebben meer effect.

 

4 communicatiestijlen

 

Ieder mens is uniek en niemand past in één hokje. Toch helpen de vier karakters van DISC om elkaar beter te begrijpen. Het model maakt combinaties met extravert/introvert en denken/voelen (taak- of mensgericht). Op internet vind je veel tests voor jouw DISC-uitkomst.

 

D - vurig rood

Daadkrachtig, dominant & doelgericht

 

I - stralend geel

Interactief, inspirerend & initiërend

 

S - zacht groen

Stabiel, samen & sympathiek

 

C - helder blauw

Consciëntieus, controlerend & correct

 

Kleurrijk schrijven

 

Over de DISC-gedragsstijlen is al veel geschreven. Over passende schrijfstijlen en woordkeus wat minder. Zo zal een rood type zich aangesproken voelen door woorden als resultaat, meteen en tijdwinst. Terwijl blauwe typen doorscrollen op zoek naar bewijs met feiten en cijfers. Je kan wel raden welke offertebrief de langste wordt.

 

Wat denk je van vacatureteksten? Als je de ideale kandidaat aanspreekt, volgt betere respons. Recruiters, gebruik niet diezelfde standaardtekst bij zowel creatieve als administratieve functies!

 

Voor elk wat wils: voordelen, verrassingen, referenties & details

Schrijf je een webtekst, dan is het de kunst om stijlen te combineren. Val met de deur in huis voor de snelle beslissers. En met bijvoorbeeld foto's en trends val je in de smaak bij gele temperamenten. Op de socials is het makkelijker om te variëren. Van een post met een waardevol klantverhaal voor de groenen tot grafieken voor de pietjes-precies...

 

Tip: Kleurentaal mengen is effectief als je met iemand niet matcht. Je blijft jezelf, maar past je communicatie een beetje aan. Met oranje of paars kan je verrassend uit de hoek komen!

 

Benieuwd hoe limoengroen voor jouw teksten werkt?

Limoen schrijft DISC
Limoen schrijft DISC

Limoen schrijft ook voor: