Elkaar inspireren door het delen van kennis

Wollig gewauwel?

Wat is een goede tekst? Een artikel dat je verrast of jou op nieuwe ideeën brengt. Een blog waarin de woorden je verleiden naar de volgende alinea. Leest de tekst zó lekker weg, dat je op de call to action* klikt, dan is de tekstschrijver goed bezig.

 

Natuurlijk is een goede reclametekst foutloos geschreven, maar het is de kunst om je lezer te raken. Een copywriter heeft hiervoor talent. En een goede copywriter oefent, met allerlei schrijfstijlen en voor talloze branches.

 

Zo leer ik in de veranderende wereld van webcopy nog iedere dag. Momenteel ben ik in de ban van het bijvoeglijk naamwoord. Je kent ze vast. Het zijn de woorden die een tekst leven inblazen.

 

Zeg nou zelf wat meer tot de verbeelding spreekt:

  • Limoensap
  • Sprankelende limoensap

 

Zo’n bijvoeglijk naamwoord geeft een zelfstandig naamwoord sfeer. Maar let op. Alles waar 'te' voor staat, is slecht. Het is zelfs bewezen dat bijvoeglijke naamwoorden lang niet altijd in de smaak vallen.

 

Schrap overbodige bijvoeglijke naamwoorden


Houd je toon zo eenvoudig mogelijk. Verkies vaker het werkwoord om je lezer vooruit te bewegen. Werkwoorden dwingen je namelijk om objectief te zijn.

 

Gebruik het bijvoeglijk naamwoord als het werkelijk waarde toevoegt. Omdat dienende bijvoeglijke naamwoorden wel degelijk het verschil maken:

  • Braziliaanse limoenen
  • Vers geperste limoensap
  • Verfrissende limoencocktail

 

Lastig? Verplaats je in de lezer en bedenk of jouw tekst de volgende reactie kan oproepen:

 

"Dat maak ik zelf wel uit!"

 

Dat gevoel moet je voorkomen. Om niet wollig, maar juist fris over te komen.

 

*

Een goede call to action motiveert de bezoeker om actie te ondernemen, zoals een bestelling plaatsen of een offerte opvragen.

 

Blogger: Linda Moen van tekstbureau Limoen

Referenties van Limoen zijn o.a.: