Elkaar inspireren door het delen van kennis

Webschrijven: de kunst van het weglaten

"IK SCHRIJF JE EEN LANGE BRIEF, WANT IK HEB GEEN TIJD VOOR EEN KORTE."


(Blaise Pascal, 1623 - 1662)


Met de komst van social media wordt onze taal op een nieuwe manier toegepast. Voor de jeugd is het vanzelfsprekend, maar sommige taalpuristen vrezen het ergste. Schrijven we over 20 jaar alleen nog in hashtags, afkortingen en smileys?
Nee! Er zijn zelfs taalwetenschappers die vinden dat twitteren voor een verrijking van de Nederlandse taal zorgt. Dat is precies wat ik wekelijks aan den lijve ondervind bij het posten van mijn blogs. Hier mijn uitleg.


Kort en krachtig


Op internet zit niemand te wachten op een lang 'bla bla-verhaal'. En de kans is groot dat je website op het kleine scherm van een mobieltje gelezen wordt. Je bezoeker is ergens naar op zoek en wil dat snel op jouw webpagina vinden. Zo niet, dan wordt er zonder pardon doorgeklikt naar de concurrent. Zorg dus voor webteksten die lekker leesbaar zijn!


Voor je lezer is het makkelijker om een korte tekst te scannen. Voor de schrijver is het juist lastiger om een bondige tekst te maken. Dat kost moeite. De eerste stap is om je te realiseren wat de kern van je boodschap is. Dat is je rode draad. Vervolgens moet je die zo luchtig mogelijk zien te verpakken. Zoals limoen smaak toevoegt aan een gerecht, doet inlevingsvermogen dat voor tekst. Wat spreekt jouw klanten aan en welke woorden passen daarbij?

 

Schrijven is schrappen


Terug naar je schooltijd... Met een felle stift markeerden we de highlights in onze aantekeningen. De rest was maar bijzaak. Doe dit denkbeeldig ook met je webteksten. Meteen aan het begin zet je het belangrijkste. Gebruik korte alinea's en koppen. Zorg verder voor actieve zinnen en houd het simpel. Liever Jip en Janneke-taal dan ingewikkeld jargon. Wees afwisselend met de lengte van je zinnen. Heb je dat voor elkaar? Probeer dan nog eens om overbodige zinnen en woorden te schrappen!

Twitter laat het je uitvogelen


Dan nu hoe Twitter mij een lesje leerde. Via de kanalen van social media attendeer ik mijn netwerk op de weblogs van Limoen. In het begin eindigde ik bij Twitter en moest ik opnieuw nadenken over mijn aankondiging. Daar moet je het immers doen met slechts 140 tekens (inclusief spaties)! Hoe bedoel je snel to the point te komen? Daarom start ik tegenwoordig dus met een tweet voor het communiceren van een nieuw blog.

 

Tot in de punten verzorgd


Tot slot nog een handige tip. In mijn werk stuit ik vaak op lange zinnen met bijzinnen. Kies in je online tekst eens vaker voor een punt in plaats van een komma. Je merkt snel het verschil als je je eigen tekst naleest. Zeker vanaf een mobiele telefoon :-)


Blogger: Linda Moen

Referenties van Limoen zijn o.a.: