Elkaar inspireren door het delen van kennis

Liefste tutoyeren of vousvoyeren?

Ik ben van de generatie "Stel je netjes voor, eet zoals het hoort en zeg U, U, U, U". Toch koos ik in mijn webteksten voor de jij-vorm. Laat ik het hart van de lezer daarmee sneller kloppen?

Human to Human


'Business to Business (B2B)' communiceert veelal in de u-vorm. Bij 'Business to Consumer (B2C)' zijn we al meer gewend aan het tutoyeren. Wat vind jij ervan als een bedrijf zoals Apple of Microsoft klanten met 'je' en 'jij' aanspreekt?

Ikea begon daarmee om een informele sfeer te creëren. En dan gaan we terug naar 1978! Zie hier de allereerste advertentie.

 

Verover het hart van je klant


Een streep door B2B en B2C. De kreet 'Human to Human' is voor iedere website beter op z'n plek. Achter elke lezer gaat immers een gezicht schuil. Ook al verkoop je machines voor de industriële markt, je tekst wordt gewoon gelezen door een mens. Speel daar dus op in.

Love what you write


De Engelsen hoeven er niet bij na te denken. Zij hebben de beleefdheidsvorm achterwege gelaten. Lange tijd was U dé aanspreekvorm voor alle Nederlanders. Tegenwoordig worden bedrijfsuitingen vanaf een tablet op de bank gelezen. Dan wil je de bezoeker van je website 'recht in het hart' raken. Om als persoonlijke partner gezien te worden, zoek je toch naar zo min mogelijk afstand?

 

Dilemma: u of jij?


De uitstraling van je bedrijf en jouw karakter zijn bepalend voor de keuze. Jij moet je er goed bij voelen. De aanspreekvorm moet natuurlijk passen bij je doelgroep. Bedenk daarbij dat uit onderzoeken gek genoeg blijkt dat veel ouderen graag met 'jij' aangesproken willen worden.

 

En ook: ik en wij!


In het verlengde van dit onderwerp wil ik je ook wijzen op het gebruik van de eerste persoonsvorm (ik of wij). Daarmee kun je nog steeds klantgericht schrijven, als je de vraag van de klant maar centraal stelt. Veel websites zijn geschreven in de derde persoonsvorm (bedrijf X).

Bijvoorbeeld: "Ik ben gespecialiseerd in online teksten." In plaats van steeds: "Limoen is ..."


Mijn advies is om de eerste en derde persoonsvorm af te wisselen. Je maakt het daarmee persoonlijker en minder saai.

What I love?


Ik hou van begrijpelijke en vlotte taal. Dat de overheid vousvoyeert, vind ik logisch. Als het over de btw-aangifte gaat, is zakelijke en onpersoonlijke taal juist prettig. Op een website als bol.com verwacht ik niet anders dan een directe schrijfstijl. In zo'n webshop moet ik toch het gevoel hebben dat ze het tegen mij hebben? Mogen ze daar 'jij' tegen me zeggen? Ja, graag.

 

Wees consequent


Misschien nog wel het belangrijkste: spreek je doelgroep overal op dezelfde manier aan. Denk hierbij ook aan je contactformulier, je uitingen op social media enzovoort.

Als je je nog niet geërgerd hebt aan mijn 'gejij' en nog aan het lezen bent, dan heb ik tot slot een tip:


Kies je voor vousvoyeren? Dan is 'u' in het meervoud ook 'u'. Dus geen 'jullie'.

Heb ik je aan het denken gezet en wil je advies of hulp, neem dan contact met me op.

Blogger: Linda Moen

Referenties van Limoen zijn o.a.: