Elkaar inspireren door het delen van kennis

Fris schrijven voor een warm gevoel

Inspirerend schrijven kan iedereen leren. Zodat zintuigen op scherp komen te staan bij jouw webtekst. En je lezer ook echt geactiveerd wordt. Of de vervolgactie nou een klik op je telefoonnummer, de vind-ik-leuk knop of een offerteaanvraag is.

 

"Wat is het doel van je tekst?" Dat is één van de eerste vragen die ik mijn opdrachtgevers stel. Want ook in de tekstschrijverswereld draait het om resultaat. Met een vakterm noemen wij dat 'conversie': welke actie moet het lezen van een tekst uitlokken?

 

Is er een truc om je doelgroep te krijgen waar jij hem hebben wilt? Over het antwoord daarop kan ik een boek volschrijven. Het zit 'm in de kunst dat je lezer niet alleen léést, maar jouw tekst vooral voelt. Beeld je eens in dat jij een goede klant te woord staat, en herschrijf wollig gewauwel in spreektaal. Je zal zien dat je tekst meer beleving oproept.

 

Schrijftips die aanzetten tot actie


Hoe krijgt je verhaal nu het gewenste effect? Tijd voor een kijkje in de keuken van het vertalen van informatie naar verleidende copy*. Zó bereik je hogere conversie:

 

  • Grijp ze direct
    "You never get a second chance to make a first impression." Maak daarom meteen indruk. Wees anders dan anders. Vergeet dat je op school leerde om met de samenvatting af te sluiten. In je titel, koppen en intro wil je de lezer meeslepen. Kom dus gelijk tot de kern van jouw waarde. Dát spreekt aan.

  • Haak in op emotie
    Mensen houden ervan om ergens gezonder, sneller, mooier, veiliger of wat dan ook van te worden. Benut die kracht van emotionele argumenten. Later in je tekst kan je ingaan op de details van je product of dienst, die de overweging door emotie bevestigen. Maar laat ze eerst als een blok voor je vallen.

  • Gebruik menselijke toon
    Ook al is jouw klant een bedrijf, je hebt het áltijd tegen mensen. En die zitten niet te wachten op een cliché "bij ons bent u aan het juiste adres". Probeer je opsomming van specificaties uit te drukken in voordelen. Laat zien wie de betrokken medewerkers achter je organisatie zijn. Dan wordt het persoonlijk.

  • Maak kwaliteit aantoonbaar
    Als je het voor elkaar hebt dat je publiek dóórleest, dan is het tijd om te bewijzen wat je eerder beloofde. Het lijkt voor jou de normaalste zaak van de wereld, maar toon je goede werk. Verwijs naar testimonials, projecten en nieuwsberichten. Ook mag je nu linken naar het o zo mooie lijstje van specs.

  • Communiceer helder
    Voor je complete tekst geldt: serveer het als een handig recept. Leid je lezers op logische wijze langs dé ingrediënten waarmee jij het verschil maakt. Door informatie makkelijk vindbaar te maken, verleid je ze naar de magische call to action. Zo is de cirkel rond. Want wat wilde je ook alweer met je tekst bereiken?

 

Dit blog gaat een stap verder dan het schrijven van een foutloze tekst, iets wat natuurlijk ook een must is. Je tekst laten checken door een ander, of de volgende dag met een frisse blik redigeren, is altijd een goed idee.

 

* Over copy/copywriter/copywriting:

Een copywriter is een tekstschrijver die is gespecialiseerd in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten. De communicatiewetenschap rekent copywriting tot de persuasieve communicatie of marketingcommunicatie.

 

Blogger: Linda Moen van tekstbureau Limoen

Referenties van Limoen zijn o.a.: