Elkaar inspireren door het delen van kennis

Zo krijgt je lezer geen punthoofd

Wintertijd. Met iedere maand een schrijftip. Binnen één minuut leestijd leer je een truc van de copywriter. De eerste in mijn reeks van zes: "Zet vaker een punt."

 

Voor de gemiddelde Nederlander is een zin tot 15 woorden gemakkelijk te begrijpen. Daar zit je al gauw aan. Vervang de komma daarom gerust door een punt. Zeker de puntkomma. Je zal zien dat jouw tekst lekkerder leest. Met korte zinnen kom je helder en overtuigend over. Je maakt je punt!

 

Wat is je punt?

Tijdens mijn redactiewerk kom ik veel zinnen achter de komma tegen. Al die bijzinnen laten je lezers ploeteren. Beschrijf per zin één gedachte om je publiek te boeien. En je mág een zin starten met verbindingswoorden als 'dus' en 'want'. Probeer het eens uit. Alleen de leerkracht van toen maakt er misschien een punt van ;)

 

Kortom: varieer in zinslengte, maar houd het kort. Zo doe je iedereen een plezier. Punt.

 

Limoentip volgende maand

In de laatste maand van het jaar zet ik de kernboodschap in het licht.

 

Blogger: Linda Moen | tekstbureau Limoen

Referenties van Limoen zijn o.a.: